23 december 2009

då var det dagen före julafton. som ett barn sitter jag och kurar ihop mig i soffan med en kopp julknäckste och tittar rofyllt på de brinnande stearinljusen. imorgon kommer tomten. snön sover på balkongräcket och minusgraderna svävar runt utanför fönstret. jag var bara tvungen att ta en bit av pappas knäck och smaken av jul rullar runt i munnen. nästan alla paket är inslagna, alla utom två. två som har fått lite mer omtanke än några andra. ett av dem som måste gömmas lite extra men som troligtvis aldrig kommer hittas av någon annan än mig själv. glöggflaskorna står på rad i köksskåpet, som en liten orkester, och väntar på att bli urdruckna. jag kan nästan lova att jag hör dem sjunga om nätterna.. köttbullarna börjar redan ta slut och julknäcket ligger så prydligt på bänken. sillen är helt nyöppnad och det luktar både senap och skärgård när kylen öppnas. ängeln i fönstret ler som aldrig förr och ser ut att må bra med den mysiga halsduken hon virat runt halsen. tomtarna i granriset skrattar och skojar och påminner alla andra om att det bara är en dag kvar. de påminner även mig om att jag har en del att stå i idag och ber mig dricka upp mitt te och komma på fötter igen. om en stund i alla fall. men först ska jag sitta och titta ut lite till och njuta av decembers vita täcke och doften av mitt julte.

ha en riktigt fin dag före julafton. kramar erika

 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0