"You're the butter to my bread, the breath to my life"

"JULIE & JULIA"
Based on two true stories.
God kväll kära vänner.

För några timmar sedan gick jag, med gummistövlar, regnjacka uppdragen till ögonbrynen och kurrande mage, till Hemmakväll för att lämna tillbaks "Farsan" jag och Joakim såg igår (himla rolig film, se den, Josef Fares did it again!). När jag stod och snörvlade inne bland allt lösgodis och en miljard hyrfilmer, insåg jag att jag ringt min chef och sagt att jag kommer hålla mig hemma från kostymer, boots, kassaskärmar, halsdukar & provrum (föresten, halsukar kommer nog fortsätta bidra min vardag även en tisdag) imorgon, så jag beslöt mig för att hyra ytterligare en film. Eller rättare sagt tre (3) filmer: "Sherlock Holmes", "Hachiko" och "Julie & Julia". Den sistnämnda har jag precis avslutat. För ovanlighetens skull, och detta händer typ en gång om året, grät jag inte till filmen. Trots att jag är febrig, trots att jag har ont i nittiosju procent av kroppen och ligger hemma med tända ljus och kramar min hund.
Men, ack så fin filmen var. Ändå. Det behövdes helt enkelt inga tårar.



Julia Child lever på 50-talet och har precis bosatt sig i Paris, med sin underbara make. Hon låter vardagen rulla på men inser snart att hon behöver sysselsätta sig. Hon tar kurser i hantverk, lär sig spela bridge och prata franska. Men ingenting tycks intressera henne tillräckligt. Tills en dag då hon börjar med matlagning. Hon kräver att få avancera till högre nivå (inte bara lära sig att koka ägg) och hamnar i en grupp med beslutsamma, tävlingsinriktade män. Detta bringar även fram instinkten i Julia och hon ger sig den på att bli den bästa i gruppen. Hon står hemma och hackar lök tills hela huset gråter, letar efter Franska kokböcker skrivna på Engelska och får allt stöd av sin man. Hon blir en duktig kock och funderar på att börja undervisa andra i matlagningens konster. Tills hon träffar två damer som hon i slutändan kämpar för att skriva en kokbok tillsammans med.
Samtidigt, i vår nutid, ser vi Julie; en före detta skribent som hamnat på ett kriskontor som tar emot samtal utav oroade föräldrar och släktingar till närstående som berörts av "9/11". Dag ut och dag in får hon höra folk klaga, gråta och lägga fram sina historier. Hon och hennes man kommer fram till att hon borde starta en blogg. En blogg som får henne att komma ifrån vardagen. Men vad ska hon skriva om? Mat. Hon är en drottning i köket och lagar oklanderliga middagar och har hela tiden inspirerats av en enda person: Julia Child. Så, hon tar sig an en utmaning. Hon ska tillaga antalet recept som finns i Child's kokbok (närmare bestämt 524) och hon ska göra det på ett år (365 dagar).

Hela året dokumenteras på bloggen och hon får fler och fler läsare. Samtidigt ser vi Julias resa, mot framgången att skriva och en dag publicera en Fransk kokbok skriven på Engelska. En mysig historia om två insiktsfulla och drivande kvinnor. Alldeles perfekt på en måndagskväll :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0