Lingonguld

God eftermiddag folket!
Idag har det varit en lång men rolig dag. Jobbat mellan 7.30-14 och brottats med Camillas goa humor och en annan dams trista attityd -nämner inga namn- medan vädret växlat från solsken till åskmulet.
Haft huvudvärk större delen av dagen, antagligen pga spänningarna i luften då det nalkas muller.
Dessutom har jag haft rejäl träningsvärk i mina lår efter passet igår (det var ju ett tag sen sist, höhum) så jag ska boka in mig på ett imorgon så att benen repar sig:)
Skulle träffat Elin idag som nämnt, men hon fick jobba över och glömde av att hon lovat sin syster att vara hemma med henne, så de får bli imorn istället! Sanna ska ha filmkväll ikväll och jag funderar på att cykla dit.. just nu däremot känner jag inte för någonting alls.

Gjorde världens -troligast- bästa efterrätt idag, en efterrätt som hästammar från långt tillbaka i tiden, då man inte hade mycket att ta av i köket om man ville ha något gott. Detta ihop-plock ni ska få receptet på kommer förbrylla de flesta och antagligen kommer inte ens hälften av er smaka på det, eftersom det låter som en alldeles för konstig kombination..men tro mig, det ÄR gott! Jag har inget namn på efterrätten, åtminstone inget som är känt, så jag har valt att kalla den lingonguld.


Mariekex från Göteborgs Kex har bakats ända sedan företagets start 1888
och är därmet den äldsta utav kakorna:)


LINGONGULD

Detta behöver du:
ETT DRICKSGLAS
2 MSK LINGONSYLT
MJÖLK absolut inte blå mjölk..
MASSA GULD MARIE (från Göteborgskex)
även kallade [mariäkäks]

Gör såhär:
Täck botten på glaset med lingonsylten, fyll resten av glaset med mjölk (varsamt så att sylten inte virvlar runt) och knäck sedan i hur många mariekex du vill!! Delade i småbitar förstås. Ät med sked:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0